lördag 10 april 2010

Baskläder: Mantel

Så till den sista delen i serien "baskläder"; Hur du skaffar dig en mantel.

Varför skall man ha en mantel? Jo, en mantel är varm och praktiskt. Den fungerar både som plagg och som extrafilt och dessutom är det något speciellt med att röra sig genom skogen i en mantel. Både jag och många jag känner tycker att det är mycket lättare att komma in i lajvstämningen om man har sin mantel på sig.

En mantel är egentligen det plagg som är allra enklast att sy, men också det plagg som kräver mest tyg av alla. Det bästa tyget är självklart ylle, men ylle är också sjukt dyrt och därför kan det fungera med praktiskt taget vilket tyg som helst som är lite tjockare och som ser bra ut. Det du måste undvika till varje pris är dock att använda fleece-tyg. Det är en styggelse och går helt enkelt inte att ha på lajv. Faktum är också att fleece är väldigt brandfarligt och på lajv brukar det finnas både ljus och många öppna eldar som kan släppa ifrån sig gnistor. Tänk alltså bort fleece.

Om du skall göra en vanlig, rejäl mantel så kan det vara praktiskt att köpa upp ett par enfärgade filtar i en diskret ton. Många har gjort mantlar av filtar från överskottsbolaget. De är dock väldigt karaktäristiska, så om du tänker använda sådana är det bäst att du färgar dem lite i kaffe eller med hjälp av björklöv som jag beskrivit i tidigare artiklar.

Hur du skall göra din mantel beror lite på hur mycket tid du vill lägga ned och hur mycket tyg du kan komma över. Tänk också på att även om det kan vara lockande med en väldigt vid och lång mantel så kan det bli svårt att röra sig i skogen om den är för lång.

Här följer några exempelmönster på mantlar som jag hittade på den här förträffliga sidan:

Trekvartsmantel


Snäv mantel


Helcirkelmantel
(Där du på modell ett kan göra hål för skärpet och på modell två kan låta den nedre flärpen vara under bältet)



Mantel med huva
Om du tycker att det är för krångligt med att ha en huva direkt på manteln (det kan påverka passformen) så kan du också ha en struthätta till manteln. Det kommer snart en artikel om hur du gör en sådan.


Halvcirkelmantel
(den vanligaste sorten)

Själv har jag dock en fyrkantig mantel som jag bara rundat av lite i de bakre hörnen. Praktiskt taget vilken tygbit som helst som är stor nog att svepa om axlarna går med lite modifikationer att använda som mantel.

Nu till nästa viktiga del:
Mantelspännet

Det finns många olika sätt att fästa ihop sin mantel. Själv har jag på min sunkiga mantel en konstruktion bestående av ett hål på ena sidan och en läderrem med en pinne som man trär igenom hålet på den andra. Det finns dock många mycket finare konstruktioner.

Det här är ett klassiskt mantelspänne som du använder ungefär som en brosch. Just exakt det här spännet kan du köpa på Viking.se för 80:-, men det brukar också gå att få tag i billigare på medeltidsmarknader och dylikt.

Om du inte har tid att vänta på en medeltidsmarknad så finns det ändå något du kan göra. Det enklaste är att gå till första bästa sybehörsaffär och köpa ett mantelspänne där. Om du går till knappavdelningen så hittar du snart ett antal spännen som ser ut ungefär så här:
Om du inte har nära till en sybehörsaffär eller är ute efter något lite mer spännande så kan du alltid kika på JoNics hemsida eller varför inte ta en sväng förbi Kuppjirk.

Man kan göra många andra saker för att piffa till sin mantel. Bland annat kan man brodera mönster på den, eller kanske sätta fast några knappar eller leta reda på ett riktigt personligt mantelspänne.

Och till sist, för inspirationens skull så råder jag dig att gå och kika på de vackra mantlar som presenteras på SofiaElisabets hemsida.

3 kommentarer:

  1. Hej Yvonne!

    Jag heter Malin och jag måste säga att jag är imponerad av bloggen. Den är verkligen enkel.

    Jag har en fråga om mantel. Vilken av dessa olika varianter skulle vara lämpad för att sy till ärmar på? Då blir det en kappa, men kanske mer smidig. Vad tror du?

    /Malin

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!

    Bättre sent än aldrig med svar, antar jag. Jag tror att samtliga av mantlarna skulle fungera bra med ärmar på, beroende på vad man är ute efter. Själv har jag en helcirkelmantel med påsydda ärmar, men det blir en väldans massa tyg. Bäst är kanske den snäva manteln.

    SvaraRadera
  3. Kan du skriva villket matreial man ska på sin fillt?

    SvaraRadera